Ellipsemaskin som treningsform

Team Ingebrigtsen anbefaler bruk av ellipsemaskin. Her kan du lese om hvordan Team Ingebrigtsen bruker ellipsen i treningen.


Belastende løping

For å bli god til å løpe, må det løpes mye. Utøverne i Team Ingebrigtsen er nok blant de mellomdistanseløperne i verden som trener størst mengde målt i kilometer.

Løping på dette nivået er relativt belastende i form av gjentatte, ofte monotone, slag mot fot som forplanter seg til kne, hofter og rygg. 
Småvondter og skader er dessverre en del av hverdagen for de fleste utøvere, enten man er mosjonister eller profesjonelle. 

Skader og vondter som setter oss ut over lengre tid, oppgis ofte som årsak til at mange velger å gi opp løpingen.
For å unngå ensidig belastning over tid, kan det være lurt å ta noen avbrekk fra løpingen i de tøffeste periodene og legge inn økter eller som oss, hele uker med alternativ trening som erstatning for løpingen.

Alternativ løpetrening

Som alternativ til løping har vi i Team Ingebrigtsen har brukt ellipsemaskin flittig i mange år. 
Ellipse er den alternative treningsformen som har et bevegelsesmønster mest likt løping.
Mange ser på bruk av ellipse som noe sært og skjønner ikke helt nytteverdien.

I store deler av høsten og vinteren utgjør kondisjonstrening 85-90% av all trening vi utfører. Kondisjonstrening er som kjent i stor grad trening av hjerte og lunger. 
Deler av denne treningen kan utføres på ellipse. Vi bruker riktignok ikke de bevegelige hendlene da vårt fokus ligger fra hofte og ned.

Variasjoner av ellipsetreningen

Vi gjennomfører alle typer trening på ellipse, både rolige langturer og alle former for intervall. I praksis kan vi gjennomføre de samme øktene på ellipse som ute eller på tredemølle. 
Vi har full kontroll på intensitet i alle deler av treningen ved at belastningen er regulerbar. Dette betyr også at ellipse kan benyttes på alle nivåer. Hjemme hos oss brukes ellipsen både av trimmerne og proffene.

Ellipsetrening som rehabilitering

Spesielt i rehabilitering har vi hatt stor nytte av ellipsen. Vi har i snitt 3-4 skader i året som skal rehabiliteres. Vi har utviklet vårt eget rehabiliteringsprogram. Her spiller ellipsen en vesentlig rolle. I første del av rehabiliteringen utgjør ellipse 50% av treningen. Andelen trappes ned utover i programmet og erstattes med gåing og deretter løping. Hele perioden utgjør 10-12 uker. 

Skånsom trening med ellipse

De av oss som i voksen alder opplever at beina ikke tåler like mye løping som før, kan med hell benytte ellipse flere ganger i uken uten at dette går vesentlig ut over løpesteget. Uansett vil hjerte og lunger få kjørt seg. 

Ellipsetrening for stive skuldre og vond nakke

I tider med hjemmekontor sliter også mange med stive skuldre og vond nakke etter mye stillesitting foran pc-en. Her er ellipse et godt verktøy. Ved å holde i de bevegelige hendlene får man god bevegelse og sirkulasjon i øvre del av rygg, armer og skuldre. 

Ellipsemaskin i treningsrommet hjemme

For aktive mennesker som vil ha en enkel utrustning til et treningsrom hjemme, er ellipse noe vi gjerne anbefaler. Et svært godt allround treningsapparat for alle, uansett nivå.

Gjert Ingebrigtsen

Trener for Team Ingebrigtsen

Jakob Ingebrigtsen på ellipsemaskin