Styrketrening svømming

Øvelsene har til hensikt å forebygge skader og øke fysisk prestasjon - og dermed gjøre deg til en bedre svømmer

1. Push up på en liten ball

Beskrivelse
Stå på tærne og hendene med en strak fiksert kropp. Hendene er plassert på en liten ball. Senk kroppen mot ballen og press tilbake. Sett: 2-3 , Reps: 8-16

Styrketrening svømming 1

2. Enarms table top

Beskrivelse
Start i en firefotsposisjon på bakken. Løft knærne litt opp fra gulvet og roter kroppen til den ene siden. Da løftes høyre arm til brystet og fortsetter å rotere kroppen rundt sin egen lengdeakse. Forsøk å se på hånden som er i bakken, mens hoftene skyves høyt opp mot taket. Rotér kontrollert tilbake til utgangsstilling.

Styrketrening svømming 2
 
3. Håndstående hoftebøy på ball

Beskrivelse
Stå i push ups stilling med bena på en stor ball. Løft setet opp mot taket. Senk rolig ned igjen og skyv deg bakover på ballen (slik at kroppen er strak). Skyv tilbake til utgansstilling. Ha kontroll på mage og rygg under hele øvelsen. Sett: 2-3 , Reps: 8-16

Styrketrening svømming 3
 
4. Hoppende utfall

Beskrivelse
Start i en splittbøy posisjon. Fra denne posisjonen hopper du opp mot taket og flytter føttene, slik at du lander med motsatt ben frem. I denne øvelsen er det viktig at overkroppen holdes rett, og at kraften av hoppet går oppover. Knestabilitet og kontroll er en viktig faktor for å unngå en valguskollaps i kneet. Sett: 2-3 , Reps: 8-16

Styrketrening svømming 4

5. Mageliggende rygghev m/ y-hev

Beskrivelse
Ligg på magen på matten med armene skrått opp over hodet (Y). Initier øvelsen med å trekke skulderbladene inntil hverandre og nedover, løft så armene strake opp fra underlaget og løft videre brystet og hodet opp fra matten. Hold nakken i en naturlig forlengelse av ryggsøylen.

Styrketrening svømming 5
 
6. Front wallslide m/strikk

Beskrivelse
Stå med ansiktet mot veggen. Fest en sirkulær strikk rundt begge underarmene i nivå med håndleddet. Bøy albuene og plasser underarmene på veggen med kantet hånd i ca. skulderhøyde. Albuespissen vender nå nedover. Trekk skulderbladene sammen og før armene oppover langs veggen i en kontrollert bevegelse. Senk armene ned igjen og gjenta. Sett: 2-3 , Reps: 6-10

Styrketrening svømming 6

7. Mageliggende diagonalhev

Beskrivelse
Ligg på magen med strake armer over hodet. Løft den ene armen og det motsatte ben opp fra gulvet og senk langsomt tilbake. Løft deretter motsatt ben og arm. Sett: 2-3 , Reps: 8-16

Styrketrening svømming 7