Derfor bør du ha spinningsykkel hjemme

Spinning passer for alle, uansett om du er nybegynner eller aktiv, ung eller gammel. Det er en utmerket måte å trene kondisjon på, og ved å ha en spinningsykkel hjemme har du treningen alltid tilgjengelig.


Atle Lie McGrath på spinningsykkel

Mange treningssentre har egne spinningsaler med gruppetimer og instruktør, og det er en god måte å bli motivert og inspirert til å gjennomføre en effektiv spinningøkt. Men ved å ha en spinningsykkel hjemme kan du legge opp treningen etter din egen timeplan og variere treningsøktene slik du selv ønsker. 

Skånsom trening

Spinning er en treningsform som er skånsomt for leddene og styrker muskulaturen i sete, lår og legger. For de som ikke kan løpe, er spinning er svært godt alternativ til å trene kondisjon på. Man er ikke utsatt for belastningsskader i like stor grad som ved løping, da det ikke er en vektbærende aktivitet og man unngår støtbelastning fra underlaget, slik løping gir.

Sørg for riktig innstilling av spinningsykkelen for å få bedre utbytte av treningen, samt bedre teknikk og tråkk.

Alpinist Aleksander Aamodt Kilde på spinningsykkel
Langrennsløper Harald Østberg Amundsen på spinningsykkel

Alltid tilgjengelig

Ved å ha en spinningsykkel hjemme har du treningen alltid tilgjengelig, og kan enkelt gjennomføre en treningsøkt når du har tid. Du kan legge opp treningen selv ved å bestemme lengde, intensitet og valg av musikk. En spinningsykkel tar også mye mindre plass enn en tredemølle eller romaskin, og egner seg godt til å bruke hjemme. Med transporthjulene kan man enkelt flytte rundt på sykkelen i rommet.

Tips! Husk underlagsmatte under spinningsykkelen. Den beskytter gulvet og demper lyd og støy. 

Koble til apper

Med Bluetooth kan du koble spinningsykkelen til treningsapper som Kinomap og Zwift. Kinomap er en Google-utviklet app med tusenvis av videoer for løping, roing, sykling og klatring, kombinert med treningsprogram. Det inneholder løpende filmer kombinert med et «leaderboard» med andre fra hele verden. Du kan også få treningstips og klasser. Du kan sette opp avtaler med venner for å løpe samme rute. ZWIFT kombinerer effektiv trening med gaming i en virtuell verden, og lar deg sykle og løpe sammen med brukere fra hele verden. Du har en avatar som viser deg i den virtuelle verdenen.

Noen av spinningsyklene inkluderer Bluetooth. De uten kan kombineres med Bion Smart Connect BT sykkelcomputer, som kan kobles til dine treningsapper. 

Kinomap treningsapp

Ønsker du å få enda mer ut av treningen? Kombiner øktene i Kinomap eller Zwift med Myzone MZ-Switch. Myzone kan enkelt kobles til din Apple Watch eller Garmin, samt apper som Strava og MyFitnessPal.

Myzone-appen kan lastes ned på både android og iOS. I treningsøkten kan man se pulsmålingen i sanntid, pulssone, kalorier forbrent, opptjente MEPS og tid i appen. Ved avsluttet treningsøkt vil man få et oversiktsbilde over pulssonene du har vært i underveis i økten, samt oversikt over opptjente MEPS. 

MEPS er Myzone Effort Points, som enkelt kan forklares at det er antall poeng man får ved å være i de fem ulike pulssonene. Pulssonene representerer en prosentdel av din estimerte makspuls. Pulssonene går fra 50-59%, 60-69%, 70-79%, 80-89% og 90-100%. For hvert minutt i de ulike sonene opptjener man poeng. Sone 1 (grå) gir 1 MEP/min, sone 2 (blå) gir 2 MEP/min, sone 3 (grønn) gir 3 MEP/min og sone 4 (gul) og 5 (rød) gir 4 MEP/min.

Poenget med MEPS er at man ikke måler fart, frekvens eller antall kilo løftet, men innsatsen man legger i det.

Myzone har også egne virtuelle gruppetimer i MZ-Remote. Hva med å bli med på MZ-Cardio Club hjemmefra på spinningsykkelen din

Vil du vite mer om mulighetene med pulsbelte fra Myzone? Les mer her eller kontakt oss for mer informasjon.

Spinningsykkel som dekker ditt behov

Det finnes mange forskjellige spinningsykler å velge mellom. Når du skal finne spinningsykkel til ditt bruk, er det viktig å definere bruken. Enkle sykler egner seg til oppvarming og opptrening, men ikke harde spinningøkter. Skal du gjennomføre en skikkelig spinningøkt, som inkluderer både sittende og stående tråkk, styrketråkk og spurter, krever dette mer av sykkelen. Egenvekten på sykkelen sier også en del om konstruksjonen. Tyngre sykkel er mer stødig og stabil. Det er også viktig å finne en spinningsykkel som har både horisontal og vertikal justering av både setet og styret. Dette har alle våre spinningsykler. Tenk også over om du ønsker SPD-pedaler (klikkpedaler). Alle våre modeller, utenom S30, har kombipedaler med SPD.

Tren med eget treningsprogram

Med spinningsykkel hjemme kan du lage helt egne treningsprogram. Vårt tips er å sette av 45-60 minutter til treningsøkten. Lag en spilleliste med musikk du synes fenger. De første 7-8 minuttene, to sanger, brukes til oppvarming med lett intensitet. Lag deg så to til tre pulstopper med tre sanger i hver bolk. Ha en roligere sang til aktiv hvile mellom hver topp. Det enkleste er å sitte på verset og stå på refrenget. Avslutt med 7-8 minutter nedtrapping med to rolige sanger. 

Se gjerne vårt forslag til 45 minutters spinningøkt her.