Tren sirkeltrening hjemme

Sirkeltrening har aldri vært mer populært enn hva det er i dag. I en hektisk hverdag med jobb, familie og hobbyer- og alt som hører til, er ofte tiden til trening minimal og dyrebar.


Effektiv trening

I det helsefokuset vi lever i i dag vil folk trene effektivt. Om man tenker at man må være på treningssenteret i to timer for at treningen skal gi effekt, tar man feil. Og sannsynligheten for at man da dropper treningen er større.
I treningsmiljøene i dag er trenden en ganske annerledes treningsform enn tidligere. Crossfit har aldri før vært mer populært, og det popper årlig opp nye crossfitsentre. Crossfit handler kort sagt om kortvarig, intensiv og variert trening, som gjerne blander elementene styrke og kondisjon.

Tren etter barnas leggetid

Prinsippene i såkalte crossfit-økter og sirkeløkter er like, og dette er trening man kan gjøre hvor som helst. Hva er vel ikke bedre enn å trene en kort men effektiv sirkeløkt hjemme etter at ungene har lagt seg?
For at økten skal bli så effektiv som mulig anbefales det øvelser som trener de store muskelgruppene i kroppen. Her er øvelser som knebøy, roing og pushups fine å bruke.


En kort og effektiv sirkeløkt:

1. Knebøy

Hovedfokus muskler: 

Forside lår og rumpe

Tren knebøy hjemme
Tren knebøy hjemme
Tren knebøy hjemme

Teknikktips: Hold et smalt grep på stanga, dette gir deg bedre kontroll. Ha beina plassert i ca skulderbredde med tærne pekende litt utover. Press frem brystet og hold blikket rett frem eller skrått oppover. Stram kjernemuskulaturen og rumpa og gå ned så langt du klarer med god teknikk. Press knærne ut i den retningen tærne peker. Du kan også gjøre denne øvelsen uten vektstang.

Til denne øvelsen kan du bruke et body pump-sett, olympisk teknikkstang og olympiske vektskiver.